2024-03-29T03:00:56Z
http://www.iaeej.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5188
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
تبیین رفتار حفاظت از آب کشاورزان با استفاده از تئوری توسعهیافته رفتار برنامه ریزی شده: مورد مطالعه شهرستان الشتر
فاطمه
رحیمی فیض آبادی
مسعود
یزدان پناه
معصومه
فروزانی
سعید
محمد زاده
رابرت
برتون
مهمترین دغدغه کشورهای در حال توسعه، حفظ امنیت غذایی در سطح ملی و خانوار می باشد. از طرفی، بدون آبیاری، دستیابی سریع به رشد محصولات کشاورزی که یکی از ابعاد مهم امنیت غذایی است، امکان پذیر نمی باشد. بنابراین کمبود آب سبب عدم امنیت غذایی می شود. ازآنجاییکه بخش کشاورزی بزرگترین مصرفکننده آب در ایران است؛ بنابراین حفاظت و استفاده مناسب از آب توسط کشاورزان در زمان حال و آینده تأثیر زیادی بر امنیت غذایی کشور دارد. مقاله حاضر با استفاده از تئوری رفتار برنامه ریزی شده بهعنوان مبانی نظری تحقیق، نیت و رفتار حفاظت از آب کشاورزان را درشهرستان الشتر استان لرستان بررسی نمود. نمونه تحقیق، 360 نفر از کشاورزان شهرستان الشتر بودند که بر اساس نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی طبقه ایانتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد، سه متغیر نگرش، هنجار اخلاقی و هویت خود بر نیت افراد نسبت به حفاظت از آب تأثیر می گذارند. از طرفی رفتار حفاظت از آب بهطور معنی داری توسط کنترل رفتاری درک شده و نیت تبیین می شود. علاوه بر این یافته ها نشان داد، با افزودن دو متغیر هنجار اخلاقی و هویت خود به تئوری رفتار برنامه ریزی شده، قدرت پیش بینی تئوری افزایش می یابد. در نهایت، بر اساس نتایج تحقیق، پیشنهادهایی جهت مصرف بهتر آب توسط کشاورزان ارائه گردید.
تئوری رفتار برنامه ریزی شده
رفتار حفاظت از آب کشاورزان
اقدامات داوطلبانه
2017
02
19
1
17
http://www.iaeej.ir/article_44280_ed2d93ea0bf48ec6509b0b14fa345ba6.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
عوامل مؤثر برنیت مهاجرت جوانان روستایی عضو و غیر عضو تعاونیهای کشاورزی شهرستان مرودشت
اشکان
خطیر
کورش
رضائی مقدم
غلامحسین
زمانی
بهمنظور استفاده از توانایی ها و قابلیت های جوانان روستایی در راستای توسعه روستایی و کشاورزی لازم است که آن ها مناطق روستایی را برای ادامه زندگی خویش برگزینند. این در حالی است که روند حاضر، خروج روزافزون آن ها را از نواحی روستایی نشان می دهد. این پژوهش باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر نیت مهاجرت جوانان روستایی عضو و غیر عضو تعاونی های کشاورزی شهرستان مرودشت بهمنظور جلوگیری از مهاجرت بی رویه آن ها صورت پذیرفت. برای انجام این پژوهش از فن پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق را کلیه جوانان مرد روستایی شهرستان مرودشت تشکیل دادند. تعداد 370 جوان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده چند مرحله ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس یافته ها، میانگین نیت مهاجرت جوانان عضو و غیر عضو تعاونی های کشاورزی در یک سال آینده پایین بوده اما در سه الی پنج سال آینده از میانگین نیت مهاجرت بالایی برخوردارند. یافتههای پژوهش نشان داد رابطه معنیداری بین نیت مهاجرت در سه تا پنج سال آینده و متغیرهایی مانند میزان بهرهمندی از خدمات ترویجی، دانش زراعی، رضامندی از خدمات موجود در روستا، ادراک از شدت تأثیر خشکسالی و مشارکت اجتماعی وجود دارد. در پایان، راهکارهای عملی بهمنظور کاهش نیت مهاجرت جوانان ارائه شده است.
نیت مهاجرت
جوانان روستایی
تعاونیهای کشاورزی
شهرستان مرودشت
2017
02
19
19
35
http://www.iaeej.ir/article_44281_71213fbb12dc700ccf23a8b5a4c4a648.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
تحلیلی بر نقشپذیری زنان روستایی در فعالیتهای اقتصادی و عوامل مؤثر بر آن: مورد مطالعه مناطق روستایی بخش سیمکان در شهرستان جهرم
عباس
امینی
علی حسین
طاهری
زنان روستایی با وجود ایفای نقش اساسی در اقتصاد خانوارهای خود همواره در جایگاهی فرودستتر از مردان قرار دارند. میزان و نحوه ی فعالیتهای اقتصادی زنان روستایی در ارتباط تنگاتنگ با شرایط محیط جغرافیایی آنان است. هدف مطالعه ی حاضر شناسایی نقش و جایگاه زنان روستایی در توسعه فعالیت های اقتصادی و عوامل مؤثر بر آنان در بخش سیمکان از توابع شهرستان جهرم و ارائه راهکارهایی در جهت ساماندهی آن بوده است. جامعه آماری شامل زنان روستایی در سن فعالیت اقتصادی منطقه بوده که از میان آنان، 260 نفر به عنوان نمونه آماری از طریق نمونهگیری تصادفی و متناسب با سهم آنان در نه روستای بخش مورد نظر انتخاب شدند. داده های مورد نیاز به کمک دو پرسشنامه ی روستا و خانوار، پس از انجام مطالعه ی مقدماتی و اعتبارسنجی ابزارها از طریق عملیات میدانی گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های مختلف و متناسب آماری صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل داده ها بیانگر سهم و نقش ناچیز زنان در انجام و توسعه فعالیت های اقتصادی بهطور کلی است، گرچه این وضعیت در رابطه با انواع مختلف فعالیت های اقتصادی، متفاوت است. از میان عوامل تأثیرگذار، دو متغیر عوامل محیطی و وضعیت درآمدی خانوار، تأثیر معنی دار و مثبتی بر سطح فعالیت های اقتصادی زنان داشته اند و این تأثیر در رابطه با دیگر متغیرهای مستقل مربوط به عوامل فرهنگی، عوامل نهادی و سیاست های حمایتی، آموزش و انگیزه ها و عوامل فردی، فاقد معنی داری آماری بوده است؛ به عبارت دیگر هیچگونه بستر نهادی و سازمانی برای نظمبخشی، حمایت، هدایت و به فعلیت رساندن پتانسیل ارزشمند اقتصادی و شغلی نیمی از ساختار جمعیتی منطقه وجود ندارد و در بهره برداری ناچیزی هم که تاکنون از این فرصت و قابلیت بالقوه صورت گرفته است، ساختارهای محیطی و بسترهای فراهم اقتصادی در درون خانوارها نقش داشته است.
زنان روستایی
فعالیتهای اقتصادی
بخش سیمکان
2017
02
19
37
51
http://www.iaeej.ir/article_44283_11e5195078001f346ff35855c9ee6596.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
واکاوی عوامل اثرگذار بر نگرش متخصصان نسبت به برنج تراریخته ایرانی
امید
مهراب قوچانی
منصور
غنیان
مسعود
برادران
برنج تراریخته پدیدهای نوین در کشاورزی صنعتی جهانی میباشند که به منظور استفاده در چرخه انبوه غذایی کشور بایستی از دیدگاه متخصصان امر پدیدهای ضروری و استراتژیک جلوه نماید. از این رو در پژوهش حاضر قصد بر شناسایی عوامل مؤثر بر نگرش متخصصان دو بخش اجرایی و مراکز آموزش عالی و مراکز پژوهشی در استان خوزستان به عنوان سومین استان تولیدکننده ی برنج است. جامعه ی آماری شامل کلیه متخصصان مرتبط با موضوع به تعداد 150 نفر می باشد که از میان آنها 108 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب به عنوان نمونه انتخاب شدند. پارادایم حاکم بر مطالعه حاضر، از نوع کمی است و از لحاظ هدف در رده تحقیقات کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی می باشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته میباشد که در آن پنج عامل نگرش نسبت به برنج تراریخته، ادراک مزایا، ادراک مضرات، اعتماد و مباحث اخلاقی به وسیله ی طیف هفت درجه ای لیکرت مورد سنجش قرار گرفتند. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب به وسیله ی جمعی از متخصصان و محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ (به ترتیب به میزان 0/78، 0/86، 0/87، 0/63 و 0/74) مورد تأیید قرار گرفتند. داده های حاصل از پرسشنامه به وسیله ی دو نرم افزار SPSS و AMOS آزمون شدند. نتایج نشان داد که سه مؤلفهی ادراک از مزایا، اعتماد و مباحث اخلاقی، عوامل پیش بینی کننده ی نگرش پاسخگویان بوده اند. همچنین یافته ها حاکی از وجود نگرش مثبت در میان پاسخگویان و عدم وجود ارتباط نگرش پاسخگویان با ادراک از مضرات برنج تراریخته بود. در این راستا پیشنهاد میشود، کمیتهای متشکل از نمایندگان گروه های دو بخش اجرایی و مراکز آموزشی پژوهشی به منظور نظارت بر فرایند تولید برنج تراریخته تشکیل شود.
گیاهان تراریخته
متخصصان
خوزستان
نگرش
2017
02
19
53
72
http://www.iaeej.ir/article_44284_2b298ad5088619cb7e831d335be64f70.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
کاربرد نظریه ی نیازهای مازلو در تحلیل نگرش زیبایی شناسی محیط زیستی روستاییان شهرستان میاندوآب
ناصر
ولی زاده
مسعود
بیژنی
پایداری محیط زیست یکی از مهمترین مشکلات قرن حاضر محسوب میگردد. ازاینرو، تحقیقات زیادی به سمت مفهومسازی دوبارهی ارتباط انسان با طبیعت و محیط زیست معطوف گردیده، ولی در این عرصه، بعد زیباییشناسی محیط زیست مقهور مانده است. هدف این پژوهش، کاربرد نظریه ی نیازهای مازلو در تحلیل نگرش زیباییشناسی محیط زیستی است. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی ـ همبستگی است که با استفاده از فن پیمایش انجام شد. جامعه ی آماری، روستاییان شهرستان میاندوآب (121149=N) بود که تعداد 136 نفر از آنها با بهره گیری از آماره ی کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب، انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای بود که روایی آن توسط تعدادی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن هم با استفاده از یک مطالعهی راهنما و آزمون آلفای کرونباخ، محاسبه گردید. یافتهها نشان میدهد که رابطهی معنیداری میان سطح نیازهای افراد و نگرش زیباییشناسی محیط زیستی آنان وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تقسیم بندی افراد بر اساس سطوح مختلف هرم نیازهای مازلو حاکی از آن است که بیشتر آنها در سطح نیاز احترام قرار دارند. در مقابل، هیچکدام از پاسخگویان در سطح نیاز فیزیولوژیک قرار ندارند. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد که افراد سطوح مختلف هرم نیازها از لحاظ نگرش زیباییشناسی محیط زیستی تفاوت معنی داری دارند. بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شده است.
نظریه نیازهای مازلو
نگرش زیبایی شناسی
محیط زیست
میاندوآب
2017
02
19
73
78
http://www.iaeej.ir/article_44322_7fa756fdac6b1657a945e767c2bff990.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
نیازسنجی آموزش های علمی کاربردی بخش کشاورزی در استان بوشهر
نوذر
منفرد
صاحبنظران، آموزش را بهترین عامل رشد و توسعه نیروی انسانی می دانند. در سال های اخیر مطرح شدن آموزش های علمی و کاربردی، امید فراوانی برای ایجاد پویایی لازم در نظام آموزشی و رشد و شکوفایی کشور بوجود آورده است. از آنجا که تجزیه و تحلیل وضعیت باید به عنوان اولین گام در برنامهریزی با موفقیت و کارایی بالا در نظر گرفته شود، بایستی به نیازها و علایق گروه هدف توجه خاص شود؛ به عبارت دیگر، قبل از برنامهریزی برای اجرای آموزش، نیازسنجی ضروری است. این پژوهش با هدف نیازسنجی آموزش های علمی- کاربردی بخش کشاورزی در استان بوشهر انجام شده است. جامعه آماری شامل اساتید و کارشناسان خبره، مدیران و سرپرستان و برنامه ریزان بخش کشاورزی بود که 180 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. از پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش نظرخواهی صاحبنظران و برای سنجش پایایی آن نیز از یک مطالعه راهنما استفاده شد. یافتهها بهصورت اولویتبندی 49 رشته تحصیلی علمی کاربردی برای بخش کشاورزی ارائه گردیده است. با توجه به یافته های پژوهش، رشته های خیلی مهم شامل تولید و فرآوری خرما، تکنولوژی فرآوری و بستهبندی خرما، حمایت و حفاظت از منابع طبیعی و شیلات؛ رشته های مهم شامل ماشین های کشاورزی، ترویج کشاورزی، زهکشی و بهسازی خاک، رشته های نه چندان مهم شامل پرورش و تولید گیاهان شور پسند، مدیریت واحدهای فرآوری لبنیات، صنایع کمپوست و کنسرو سازی، رشته های غیر مهم شامل: بهداشت و فرآورده های دامی، پرورش و مدیریت واحدهای گاو شیری، مرتعداری، بهداشتیار دامپزشکی و امور اداری می باشد. در پایان نیز پیشنهادهایی در راستای نتایج آورده شده است.
آموزش علمی کاربردی
بخش کشاورزی
نیازسنجی
استان بوشهر
2017
02
19
89
106
http://www.iaeej.ir/article_44324_d984cca32d099a1cb50ada329290daa4.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
رابطه یادگیری سازمانی و گرایش کارآفرینانه در سازمانهای دولتی: مورد مطالعه: سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی
روح اله
رضائی
داوود
امین فنک
محمد
بادسار
در محیط پویا و پیچیده کنونی، توسعه ی گرایش کارآفرینانه یک شرط ضروری برای حفظ بقاء و رقابتی ماندن سازمان ها به شمار می آید که در این زمینه، یادگیری سازمانی از نقش کلیدی برخوردار است. با توجه به اهمیت موضوع، این تحقیق توصیفی- همبستگی با هدف بررسی رابطه ی بین یادگیری سازمانی و گرایش کارآفرینانه در سازمان های دولتی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را 1004 نفر از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در استان آذربایجان غربی تشکیل دادند که تعداد 240 نفر از آنان از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد (پس از متناسب سازی پرسش ها با زمینه مرتبط با پژوهش) استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر گروهی از متخصصان تأیید شد و روایی سازه و پایایی ترکیبی آن نیز از طریق برآورد مدل اندازه گیری و پس از انجام اصلاحات لازم به دست آمد. نتایج به دست آمده از تحقیق، مدل مفهومی پژوهش را تأیید نمود، به نحوی که رابطه ی بین یادگیری سازمانی و گرایش کارآفرینانه مثبت و معنی دار بوده و یادگیری سازمانی 52 درصد از واریانس گرایش کارآفرینانه را تبیین کرد. با توجه به یافته های پژوهش، میتوان نتیجه گرفت افزایش یادگیری سازمانی بهطور مستقیم منجر به بهبود گرایش کارآفرینانه در کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی می شود
یادگیری سازمانی
گرایش کارآفرینانه
سازمان جهاد کشاورزی
مدل معادلات ساختاری
AMOS
2017
02
19
107
121
http://www.iaeej.ir/article_44326_e31eb19e1c2eb06368fe417a0739699e.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
واکاوی مقایسهای علل توسعهنیافتگی روستایی: مورد مطالعه روستاهای بخش مارگون در شهرستان بویراحمد
عای اصغر
احمدی کیش
مصطفی
احمدوند
مریم
شریف زاده
هدف مطالعه ی حاضر بررسی علل توسعه نیافتگی مناطق روستایی بخش مارگون در شهرستان بویراحمد بود. برای این منظور، نخست با استفاده از روش اسکالوگرام گاتمن روستاهای توسعه یافته و توسعه نیافته بخش مارگون شناسایی و تفکیک شدند. آنگاه سه روستا با بیشترین سطح توسعه یافتگی و سه روستا با کمترین سطح توسعه یافتگی (توسعه نیافته) گزینش شدند. سپس، 30 درصد از سرپرستان خانوارهای هر روستا بهعنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به این ترتیب 225 سرپرست خانوار در این پژوهش شرکت داشتند. بهمنظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه و بهمنظور تجزیه و تحلیل آنها از تحلیل عاملی، مقایسه میانگین ها و تابع تشخیص بهره گرفته شد. در این زمینه ابتدا بهمنظور سنجش انسجام درونی دادهها برای بهرهگیری از تکنیک تحلیل عاملی از آزمون KMO و آماره بارتلت استفاده شد. در این بررسی با توجه به ملاک کیسِر، دَه عامل با مقدار ویژه بالاتر از یک استخراج شدند که عاملهای مدیریتی، اجتماعی، زمینه ای، نگرشی، زیربنایی، رضایتی، فردی، مشارکتی، اخلاقی و مالی و اعتباری نامگذاری گردیدند. این عوامل در مجموع 73/21 درصد از واریانس کل عامل ها را تبیین نمودند. همچنین یافته های حاصل از مقایسه میانگین ها نشان داد که وضعیت عامل های اجتماعی، مالی و اعتباری، مشارکتی، زیربنایی، اخلاقی و فردی در دو گروه روستاهای توسع هیافته و توسعه نیافته به طور معناداری متفاوت بود. برای تعیین اهمیت و جایگاه هر یک از این عوامل در تفکیک دو گروه روستاهای توسعه یافته و توسعه نیافته از تابع تشخیص استفاده به عمل آمد که عامل عمرانی با وزن تشخیص (0/662)، مالی و اعتباری (0/497) و مشارکتی (0/471) بیشترین سهم را در تفکیک روستاهای توسعه یافته از توسعه نیافته داشتند.
تحلیل عاملی
ترویج کشاورزی
توسعهنیافتگی
توسعه روستایی
مارگون
بویراحمد
2017
02
19
123
135
http://www.iaeej.ir/article_44328_51bee63622a1a496a38ca67e19a69cd2.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
آسیب های شرکت های خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی: مورد مطالعه: شهرستان های همدان و ملایر
کریم
نادری مهدیی
علیرضا
زنگنه
مهرداد
پویا
هدف تحقیق حاضر بررسی موانع و آسیب های شرکت های خدمات مشاورهای فنی و مهندسی کشاورزی است. این تحقیق بر اساس هدف کاربردی، بر اساس نحوه گردآوری داده ها، پیمایشی وبر اساس زمان گردآوری، از نوع مقطعی است. جامعه آماری این مطالعه مشتمل بر کارشناسان شرکت های خدمات مشاوره ای، فنی و مهندسی کشاورزی شهرستان های همدان و ملایر و کارشناسان مرتبط با این شرکت ها در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ومراکز خدمات کشاورزی بود. در مجموع 102 نفر از کارشناسان این حوزه به صورت تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری این تحقیق، پرسشنامه ای محقق ساخته بود که بر اساس نظر اساتید و کارشناسان روا سازی گردید و سپس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت که برای آسیب های بیرونی 0/74 و برای آسیبهای درونی 0/83 به دست آمد. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. در تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که هفت عامل بیش از 60 درصد آسیبهای بیرونی را تبیین نمودند. این آسیب ها مشتمل بر عوامل سیاستگذاری، ناهماهنگی اطلاعاتی، فقدان حمایتهای مالی، آسیب های مربوط به مخاطبین، وابستگی ساختاری، آسیب های ارتباطی و ضعف مالی مخاطبان می باشند. همچنین نتایج حاکی از آن است که پنج عامل بیش از 63 درصد واریانس کل آسیب های درونی را تبیین نمودند که به عنوان آسیب های مدیریتی- مهارتی، فردی، فقدان خلاقیت، حرفهای و مالی- بازاریابی نامگذاری شدند.
خدمات کشاورزی خصوصی
خصوصیسازی ترویج کشاورزی
آسیبهای کارکردی
شرکتهای مشاورهای
فنی و مهندسی کشاورزی
2017
02
19
137
149
http://www.iaeej.ir/article_44330_970c41ed375c22e868927785ff90bd81.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
دیدگاه بهرهبرداران روستایی نسبت به تأثیر طرحهای مرتعداری بر دانش آن ها پیرامون حفاظت از مراتع در شهرستان ماهنشان استان زنجان
اسماعیل
کرمی دهکردی
کبری
کریمی
محمد
بادسار
خلیل
آقاجانلو
طرحهای مدیریت پایدار منابع طبیعی میتوانند اثرات مختلفی بر ظرفیتسازی خانوارهای بهرهبردار از منابع طبیعی داشته باشند. با توجه به اهمیت حفاظت، بهرهبرداری و احیای آگاهانه از مراتع، لازم است تأثیر طرحهای مرتعداری بر دانش و نگرش بهرهبرداران شناخته شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه بهرهبرداران درباره تأثیر طرحهای مرتعداری بر دانش آنها درباره اقدامات حفاظت از مراتع با استفاده از یک روش شناسی پیمایش مقطعی انجام شده است. داده ها با استفاده از تحلیل اسناد، گروه های متمرکز، مصاحبه های نیمه ساختاریافته و مصاحبه های ساختاریافته از طریق پرسشنامه از نمونه ای تصادفی متشکل از 204 بهره بردار روستایی در شهرستان ماهنشان واقع در استان زنجان در روستاهایی که طرح های مرتعداری در آن ها اجرا شده بود و یا در حال اجرا بود، جمع آوری گردید. بهره برداران اجرای این طرح ها را در افزایش دانش در زمینه ی اهمیت و روشهای احیای مراتع همچون اقدامات بیولوژیک و مدیریت چرای مراتع مؤثر دانستند. دیدگاههای دامداران در مورد اثر طرحها بر دانش آنها تحت تأثیر مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای: میزان مشارکت دامداران در طرحه ای مرتعداری، دریافت اطلاعات از رسانههای میان فردی و انبوهی، انجام اقدامات احیای مراتع، انجام اقدامات تنوع سازی معیشت، سطح اراضی زراعی، عضویت در تشکلهای اجتماعی و سن است. درصورتی که اجرای طرحهای مرتعداری همراه با اقدامات ترویجی جهت ارائه اطلاعات از طریق رسانههای انبوهی و میان فردی صورت گیرد و جامعه مشارکت فعالی در این طرحها داشته باشد، میتوان انتظار داشت که بستری مناسب برای یادگیری، بهبود دانش و عمل بهرهبرداران روستایی در مورد مدیریت پایدار مراتع فراهم شود.
دانش
طرح مرتعداری
مرتع
ماهنشان
2017
02
19
151
167
http://www.iaeej.ir/article_44331_87cd1a39f6c8cc90ee242a3e8e2f092c.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
تحلیل توان سازگاری کشاورزان گندمکار شهرستان سرپل ذهاب در برابر تغییرات اقلیمی
کیومرث
زرافشانی
فخرالدین
خالدی
علی اصغر
میرک زاده
لیدا
شرفی
تغییرات اقلیم در بسیاری از نقاط جهان، آثار خود را در دهه ی اخیر به جای گذاشته و انتظار می رود در دهه های آینده نیز اثرات این تغییرات تشدید شود. ایران نیز از این تغییرات بزرگ مقیاس مستثنی نبوده و اثرات آن در بسیاری از حوضه های آبخیز مشاهده شده است. یکی از راه های کاهش اثرات این پدیده، سازگاری کشاورزان با تغییرات آب و هوایی است. با توجه به اهمیت موضوع، هدف از این مطالعه، بررسی توان سازگاری در بین 370 کشاورز گندمکار شهرستان سرپل ذهاب نسبت به تغییرات اقلیمی بود. از این رو، از روش پیمایشی استفاده شد و نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب و داده ها با استفاده از پرسشنامه ساختارمند جمع آوری گردید. نتایج مربوط به توان سازگاری در دهستان های مورد مطالعه نشان داد که دهستان بشیوه و پاطاق دارای بیشترین توان سازگاری و دهستان قلعه شاهین دارای کمترین میزان توان سازگاری در بین دهستان ها می باشد. علاوه بر این، نتایج به دست آمده نشان داد که فقدان منابع مالی، کمبود آب، عدم توجه مسئولان دولتی به بخش کشاورزی، کمبود اعتبارات دولتی و قطع یارانهها در بخش کشاورزی از مهم ترین موانع سازگاری کشاورزان گندمکار است.
استراتژیهای سازگاری
توان سازگاری
سرپل ذهاب
کشاورزان گندمکار
2017
02
19
169
182
http://www.iaeej.ir/article_44334_9d9b0cdac72944c57b437f19fb66eb6b.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
ساز و کارهای توسعه مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان در نظام آموزش عالی کشاورزی
اسماعیل
اسلامی
عنایت
عباسی
مسعود
بیژنی
هدف این پژوهش، شناسایی سازوکارهای توسعه مهارتهای تفکر انتقادی و بررسی نقش هر یک از ارکان نظام آموزش عالی به منظور تقویت این مهارت ها در دانشجویان کشاورزی بود. پژوهش از نوع توصیفی و علی ـ مقایسهای بوده و از فن پیمایش برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دانشکده های کشاورزی دانشگاه های دولتی سراسر کشور بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب، تعداد 386 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) و پرسشنامه محقق ساخته سازوکارهای توسعه تفکر انتقادی بود. روایی پرسشنامه سازوکارهای توسعه تفکر انتقادی بهوسیله پانلی از اساتید ترویج و آموزش کشاورزی و پایایی آن بهوسیله آزمون آلفای کرونباخ تأیید گردید. نتایج نشان داد که دانشجویان در سطح پایینی از تفکر انتقادی قرار داشته و بین دانشجویان دانشکده های کشاورزی مورد مطالعه، به لحاظ نمره تفکر انتقادی، تفاوت معنی داری وجود دارد. بر اساس بخش دیگری از نتایج تحقیق، سازوکارهای توسعه تفکر انتقادی در دانشکدهه ای کشاورزی به میزان کمی پیاده سازی میشود. در مقایسه ارکان مختلف نظام آموزش عالی، آموزشگران نقش بیشتری را در پیاده سازی سازوکارهای مختلف توسعه مهارت های تفکر انتقادی داشتند و محیط، نقش کمتری را ایفا می کند.
تفکر انتقادی
نظام آموزش عالی کشاورزی
دانشجو
2017
02
19
183
196
http://www.iaeej.ir/article_44335_1bf4353b6644c865785b5999110bb9cd.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
سیستمهای عمده تغییر کاربری زمین در کشاورزی استان فارس
مهسا
فاطمی
عزت اله
کرمی
غلامحسین
زمانی
درک و فهم تغییرات کاربری زمین در طول زمان برای توانمند ساختن سیاستگذاران در تصمیمگیریها لازم است تا در جهت طراحی و اجرای سیاستهای مداخله گرانه ای پیش روند که سازگار با شرایط محلی هر منطقه و با توجه به اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی توسعه پایدار روستایی باشد. لذا شناسایی و معرفی شیوههای جدید و پایدار کاربری زمین و حرکت به سمت آنها ضروری است.هدف این پژوهش مقایسه سیستمهای عمده کشاورزی تغییر کاربری زمین در شهرستانهای شیراز و سروستان استان فارس است. در پژوهش حاضر با بهرهگیری از فن پیمایش و روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی با انتساب متناسب،60 روستا (257 کشاورز) از روستاهای شهرستانهای شیراز و سروستان انتخاب گردیده و با استفاده از پرسشنامه حاوی سؤالات باز و بسته، اطلاعات مورد نیاز جمعآوری شد. روایی پرسشنامه طبق نظر متخصصین فن و پایایی از طریق انجام آزمون راهنما مورد تأیید قرار گرفت. میزان ضرایب آلفای کرونباخ حاصل از آزمون راهنما بین 0/73 تا 0/95 بود.طبق یافتههای پژوهش، میزان اراضی روستاهای مورد مطالعه در طی زمان دارای روند صعودی بوده است. همچنین تفاوت میانگین میزان کل اراضی، سطوح زیر کشت شتوی و صیفی، میزان باغات و باغ شهرها بین روستاهای با دو سیستم افزایشی و کاهشی کشاورزی، دارای تفاوت معناداری است. میزان زمین و تغییر کاربری در روستاهای با سیستم کاهشی دارای روند صعودی بیشتر میباشد. یافتههای پژوهش مشخص نمود که مدیریت پایدار زمین در هر دو نوع سیستم کاربری کاهشی و افزایشی کشاورزی در حد پایینی است. مقایسههای بین روستاهای با سیستمهای افزایشی و کاهشی نشان داد که این دو سیستم از لحاظ شیب زمینهای منطقه، نوع سند، درآمد حاصل از کشاورزی و غیر کشاورزی با یکدیگر تفاوتهایی دارند. متوسط درجه حرارت،کیفیت زمین، درآمد کشاورزی و رشد جمعیت، سازههای مؤثر در تعیین نوع سیستم کاربری زمین در منطقه مورد مطالعه بوده که در معادله رگرسیون لجستیک وارد گردیدهاند. در نهایت پیشنهادهای کاربردی به منظور حرکت به سمت مدیریت پایدار زمین و کاربریهای مطلوب و متناسب با شرایط مقتضی هر منطقه، ارائه شده است.
مدیریت پایدار زمین
تغییر کاربری
سیستم افزایشی کشاورزی
سیستم کاهشی کشاورزی
استان فارس
2017
02
19
197
214
http://www.iaeej.ir/article_44336_4b465760f70e01f0176dc9acc9465dd2.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
بررسی روشهای اصلاح دورههای آموزش ضمن خدمتکوتاهمدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی از دیدگاه کارشناسان ستادی
سید داود
حاجی میررحیمی
شهرام
مقدس فریمانی
منابع انسانی توانمند، عنصر اصلیموفقیت سازمان ها در دستیابی به هدفهایشان می باشند. برای داشتن چنین منابعی، لازم است سازمان ها برنامه ریزی بلندمدت، متمرکز، عمیق و فراگیری انجام داده و نسبت به ارزشیابی و اصلاح مستمر این برنامه ها اقدام نمایند. هدف تحقیق حاضر بررسی روش های اصلاح دوره های آموزش ضمن خدمت کوتاهمدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی از دیدگاه کارشناسان ستادی بود. این پژوهش ازلحاظ روش، توصیفی– همبستگی، ازلحاظ هدف، کاربردی، ازلحاظ درجه کنترل متغیرها غیرآزمایشی و از لحاظ جمعآوری اطلاعات، پیمایشی بود. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه ای بود که روایی آن با استفاده از دیدگاه خبرگان و متخصصین آموزش کارکنان و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. جامعه آماری، کارشناسان حوزه ستادی وزارتخانه بودند (N=1075) که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه تعیین شد (n=153) و با استفاده از روش نمونه گیری سیستماتیک تصادفی، داده ها جمع آوری گردید. یافته ها نشان داد که بین میزان توجه به مقوله های مرتبط با چهار بخش «طراحی»، «انتخاب»، «اجرا» و «نظارت، ارزشیابی و اصلاح» دوره های آموزشی و میزان اهمیت آنها در اصلاح این دوره ها، اختلاف معنی داری وجود دارد. از طرفی، مهمترین راهکارهای اصلاح این دوره ها: «هدفمند شدن دوره های آموزشی هر کارمند در طول خدمت»، «استفاده از نظرات کارکنان در انتخاب دوره های آموزشی به صورت شفاهی و مکتوب»، «تناسب رتبه شغلی کارکنان با نوع دورهی آموزشی انتخابی» و «وجود فرصت کافی برای انتخاب دورهها توسط کارکنان و مدیران آنها» تعیین شد. نتایج آزمون رگرسیون نیز نشان داد که متغیر "طراحی دوره های آموزشی" 21/8 درصد تغییرات متغیر "تأثیر دوره ها بر بهره وری شغلی کارکنان" را تبیین کرده است.
نظام آموزش ضمن خدمت
کارکنان
بهبود دورههای آموزشی
2017
02
19
215
231
http://www.iaeej.ir/article_44337_6dde1e46ca8d1a0f1ffeb9e136ad7bc1.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
عوامل اثرگذار بر مدیریت پایدار منابع آب در بین گندمکاران آبی شهرستان کوهدشت
مهدی
رحیمیان
امروزه بحران آب، به عنوان یکی از اساسی ترین چالش های توسعه بخش کشاورزی در ایران و به ویژه در مناطقی مانند شهرستان کوهدشت در استان لرستان، ضرورت اهمیت و توجه به برنامه ریزی جامع منابع آب و مطالعات بیشتر در این زمینه را فراهم نموده است. از اینرو هدف از انجام تحقیق پیمایشی حاضر بررسی عوامل اثرگذار بر مدیریت پایدارمنابع آبمی باشد. جامعه آماری،گندم کاران آبی شهرستان کوهدشتمیباشند (N=2500) که 237 نفر از آن ها بر اساس فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. نمونهگیری بصورت طبقهای با انتساب متناسب انجام شد. پایایی و روایی پرسشنامه، به ترتیب با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (بیشتر از 0/7) و روش اعتبار محتوایی مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS انجام شد. بر اساس نتایج آزمون همبستگی، ارتباط بین مدیریت پایدار منابع آب با متغیرهای درآمد سالانه از بخش کشاورزی، سطح زیر کشت کل اراضی گندم، آموزشهای ارائه شده به کشاورزان در زمینه مدیریت آب و درک کشاورزان از بحران کم آبی مستقیم و معنی دار و با متغیرهای تعداد قطعات کشاورزان و درصد شیب مزرعه معکوس و معنی دار شده بود. همچنین طبق نتایج تحلیل مسیر، بر اساس مجموع اثرات مستقیم و غیرمستقیم پنج متغیر 1) آموزش های ارائه شده به کشاورزان،2) ویژگی های فنی مزرعه، 3) درک کشاورزان از بحران کم آبی، 4) نظام مدیریت آب از منبع تا مزرعه و 5) ویژگی های فردی، اقتصادی و اجتماعی کشاورزان به ترتیب بیشترین تأثیرات را بر اعمال مدیریت پایدار منابع آب توسط گندمکاران آبی در شهرستان کوهدشت داشته است.
مدیریت پایدار آب
بحران کم آبی
منابع آب
2017
02
19
233
247
http://www.iaeej.ir/article_44338_db7c72e9ff0233973a173a4c1bdf8e7a.pdf
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2008-1758
1395
12
2
ضرورت و اعتبارسنجی مدل ترویج کشاورزی حامی فقرا از دیدگاه کارکنان ترویج کشاورزی استان فارس
نازنین
کیانمهر
داریوش
حیاتی
امروزه ترویج کشاورزی به عنوان یک نظام آموزش غیر رسمی که قصد دارد سطح زندگی روستاییان را بهبود بخشد با چالش های مهم روستایی از جمله وجود فقر در روستاها مواجه است.لازمه جهتدهی فعالیت ها به سوی کاهش فقر، تغییر نگرش کارکنان ترویج کشاورزی و نیز به کارگیری رهیافت مناسب فقرزدایی است. پژوهش حاضر، شامل دو بخش کمی و کیفی بوده که هدف کلی در بخش کمّی آن، بررسی ضرورت نظام ترویج کشاورزی فقرزدا از دیدگاه کارکنان ترویج کشاورزی بوده و در بخش کیفی آن، اعتبارسنجی مدل تجربی ترویج کشاورزی حامی فقرا بوده است. جامعه آماری این تحقیق، تمامی کارکنان ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بوده اند که ١٩٢ نفر از آن ها با روش نمونه گیری طبقه بندی متناسب تصادفی انتخاب شدند و طی پیمایش و با استفاده از پرسشنامه، داده های کمّیمورد نیاز از آن ها جمع آوری گردید. یافته های کمّی نشان داد که حدود 55 درصد کارکنان ترویج، نگرش مثبتی نسبت به استقرار نظام ترویج کشاورزی فقرزدا داشته اند. پس از تبیین نگرش کارکنان نسبت به ضرورت ترویج کشاورزی فقرزدا، در جلسهای رسمی با حضور 33 تن از کارکنان ترویج، مدل تجربی ترویج کشاورزی فقرزدا تشریح و اعتبار آن مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت، بر مبنای یافته ها و نتایج این تحقیق، پیشنهادهایی ارائه گردیده است.
مدل ترویج کشاورزی حامی فقرا
کارکنان ترویج کشاورزی
استان فارس
2017
02
19
249
264
http://www.iaeej.ir/article_44339_71037dcde5978370f7a32acb01a4ff11.pdf